Spanien

Så var det dax för Spanienresan! Som vi längtat!

Vi tog Öresundsbron dit, övervägde båt men kom fram till att det blev smidigare med bro!

Vi valde att va lite busiga och bokade resan från Köpenhamn. Vilket i det stora hela inte blev det minsta billigare än om vi flygit från landvettet. bara parkeringen i det danska parkeringshuset kostade 3500kr. Vilket man garanterat kunde fått billigare med lite framförhållning. Jag mindes flygplatsen som ganska liten men när vi kom dit var den visst gigantisk. Den har nog expanderat sen i somras ( inte kan det bero på de lugnande tabletterna jag tar när jag flyger som oftast ger mig minnesförlust). Vad jag mindes var det bara en liten lekplats med klossar och ett korvstånd.

Här är vi i taxfreen. Det fanns en skärm där man kunde scanna hande och se vilken legogubbe man är! Här blir Mike scannad, så kul!

Rutinerad flygare som jag är hade jag köpt massa gott smågodis och delat upp i påsar till barnen, hade även med smaskiga kakor, ipads och hörlurar. När Mike satt med Cimberlis telefon och spelade så kom det bak en dam som satt fyra rader fram och bad honom sänka ljudet. Jag hörde knapt spelet men vi sänkte så klart direkt och satte på hörlurar samtidigt som jag drog slutsatsen att hon hade hörapparat eller något annat som kunde störas av låga irriterande ljud. Barnen var som vanligt jätteduktiga på flyget! Eftersom vi flög dit med en annan familj så satt barnen lite huller om buller.

När vi kom fram på kvällen åt vi på en god restaurang i Punta prima och andra dagen blev det stranden!
Det var en helt underbar dag och så varmt och gott!

Här har jag äntligen fått upp Cimberli ur vattnet, barnen bada i flera timmar!

Den andra familjen vi åkte med har vi vart iväg med tidigare! De är så snälla och barnen går jättebra ihop! Deras barn är lite lugnare än våra vilket gör att tempot inte blir lika högt på mina, oftast.

Vädret växlade och det var mellan 17-22 grader. Men jag fryser ju alltid så jag gick i jacka och tjock tröja och Andreas i shorts hela veckan. Jag tror alltid att barnen fryser så jag klär dem som jag klär mig. Men de brukar vara bra på att säga till mig att de inte fryser bara för jag fryser.

Denna bilden är så rolig. Här är vi i Castillo de Santa Bárbara i Alicante. Det är alltså ett slott som ligger mitt i staden och har sjukt mycket stup. Vi valde att köra bilen till parkeringen högst upp för att slippa gå. Mike får ju väldigt ont i sina ben när han anstränger dem för mycket. Men oftast går det väldigt bra och han kan gå väldigt långt, men ändå.

Slottet i sig är inte speciellt tjusigt men utsikten gör det hela till en upplevelse. Innuti finns en fin restaurant som vi åt på. Jag beställde en cesarsallad utan kyckling och blev tvungen att använda mig av både svenska, engelska och spanska för att få servitören att acceprera att jag inte ville ha kyckling i den. Han menade på att utan kyckling är det ingen cesarsallad men jag vet bättre än så! Tillslut sa han att jag fick som jag ville och severade mig en utsökt cesarsallad sin pollo =).

Så här sjukt högt är det!

Det blåser massor och här försöker Mike slita sig, ni ser hur låg kanten är bakom. Si sådär 30cm mur och 60m stup.