Julbak -20

Jag tänkte baka samma bröd som förra året men jag kan inte minnas vad jag bakade för bröd? Jag kommer ihåg att det var jättegott och att jag bakade flera sorter. Får se vad jag kan hala fram i historiken, kan jag ha vart så smart att jag skrev det här i bloggen? 
 
 
Jag och barnen gjorde pepparkakshus. Pippihus och standardhus. Jag brukar limma med limpistol, frosting alternativt sånt där pepparkakshus-lim? Ni vet sånt lim som behöver värmas. alltså det sistnämnda måste värmas annars går det inte få ut det ut tuben. Limpistol-lim måste iof med värmas upp innan man använder det. I år blev det smält-socker-lim. Det stelnar så fort ochär så trådigt! Blev en slags hetslimmande. Gott. Barnen dekorerade så fint, blir så stolt! 
 
 
Vi tillverkade även knäckklubbor. Det skulle blivit det iaf, jag började göra små strutar och efter att jag gjort ett par stycken tycktes jag glömma av hur man gör en strut. Sedan rekomenderas det ofta i recepten att man ska använda mjöl eller socker att trycka ner strutarna i, för att det ska stå stadigt. Vlket jag anser är slöseri med mjöl/socker. hälften av knäcken hamnar ju alltid utanför. Så istället för att slösa på mjöl, som jag senare måste kasta för det är knäck i hela mjölet, tänkte jag använda mig av muggar. I muggar står strutar halvt stabilt. Eftersom jag glömt av hur man gör strutar och det skulle bli minst 30 klubbor så fick det bli i små gosiga formar i stället. Efter att ha smakat på färdigskalade mandlar, nakna, så bestämde jag mig för att använda Cashewnötter istället, de är så mycket godare än mandlar.
Jag vet att knäck och kola alltid ska kokas så mycket längre än vad man tror, så jag anände mig av termometer. Alla mina termometrar har gått sönder så jag fick ta Weber-termometern. Då det är en grilltermometer går den bara upp till 110 grader C. Knäck ska va 123 grader C, tror jag. Men trots detta blev knäcken helt perfekt. Hård men smälter gott på tungan, wihow! 
 
 
Där står den lilla fina knäcken med sin kompis snögloben! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0