Mike och medicin

 
Så gjorde han det igen. Eller rättare sagt jag gjorde det igen, slappnade av för mycket då det inte hänt medicin-incidenter på länge. Förvarade Nalle-vitaminer i skåpet i köket. Andra mediciner har jag på ett annat ställe så han inte kommer åt dem. Varför äter barnen vitaminer då? Egentligen är det bara C som behöver det för hon är så petig med maten och med grönsaker. Killarna äter allt. Men eftersom de är söta och gulliga (björnarna) så har killarna med fått äta dem.
 
 
En dag när jag kollade var båda burkarna i princip tomma. Jag ställer aldrig fram mer än en burk i taget men nu hade någon tagit fram två. Det skulle inte falla mig in att öppna någon ny sak, vad det än gäller, om inte den andra saken var tom/slut. 
Ringde givetvis till Giftinformationscentralen, som så många gånger förr... Jag har en del koll på vitaminer, vet att de flesta inte lagras i kroppen. Det enda av de vitaminerna i nallarna som lagras i kroppen är Vitamin D3, det som i folkmun kallas för D-vitamin. Som man ger barnen när de är små i form av droppar, så de ska få starkt skelett. Personen jag pratade med på GIC (jag förkortade) sa att det är farligt om han fått i sig tillräkligt stor dos, så som 15 nallar x4 dagar eller alla på en gång. Efter en sabb uträkning från inköpsdatum/tre barn kom jag fram till att han förmodligen inte fått i sig så mycket. 
 
 
Så vad händer när kroppen lagrat för mycket D-vitamin? Man får Kalcium-brist i blodet. Det ter sig på det sättet att man blir slö, blek och konstig. Än så länge mår Mike bra men han får aldrig mer nallar! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0