Mera Decembermys

December stavas nog inte så egentligen. Men ser mer frostigt ut när man skriver det på det sättet. Haha, googlade precis och det stavas visst så...
 
Än har vi inte bakat färdigt. Vi har massa godis kvar att baka, flera bröd, pajer och annat smaskigt. I går bakade vi Daim. Så gott det blev. Vi valde att inte ha några nötter eller mandel-skräp i. Det blev riktigt gott ändå. Godare till och med. 
 
 
Hade som vanligt ingen skrämmig block-choklad. Jag vet fortfarande inte vad den är gjord på. Men jag tänker mig att det är aska i, som det är i hund, katt och hamster-choklad. 
 
 
Kolla vad fin och glansig den är, även fast det inte är smör i. 
 
 
Kolla även hur fin den är även fast skårorna spårlöst försvunnit. Det var nästan godare att äta den ojämn!
 
Receptet:
 
2,5 dl Grädde (jag använde Valios laktosfria vispgrädde)
2,5 dl Socker ( jag tog 1 dl och det räcke mer än väl, kunde vart utan helt då sirap är sjukt sött)
2,5 dl Sirap
 
200 g Mjölkchoklad
 
Blanda i en tålig kastrull, koka upp och koka i 25-45 min (min tog 40 min). Rör oftare på slutet så den inte bränner fast. När smeten nått typ 145 grader, eller om du som jag inte har någon fungerande temp, gör kulprovet. Ta lite massa och droppa det i ett glas med kallt vatten, kan du forma det till en mjuk kula, koka mer. Stelnar den snabbt är den färdig. Häll ut på ett bakplåtspapper som du lagt på en normalstor plåt, smeta ut massan snabbt för den stelnar ganska fort. Skär i bitar om du känner för det och låt den stelna. Jag ställde ut min och den stelnade fort. Smält chokladen, antingen över vattenbad eller i micron (jag var lat och micrade den). Häll ut chokladen på den stelnade massan och låt alltihopa stelna. Klart! 
 
I morgon blir det jakt efter Kesella och brödbak! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0