Dopmaten!

Nicci har fått sin första spruta! Förra måndagen åkte jag och barnen till Bvc. Mike och Cimberli var jätteduktiga, trots att Cimberli blev sur som en citron direkt när vi kom in på Bvc. Men dom brydde sej inte alls om att Nicci fick sprutor! En i varje ben! Nicci blängde och skrek på Bvc damen! Han var jättelessen på kvällen och trött dagen efter!
Lillen hade blivit tjockare men inte mycke längre. 63cm lång och drygt 7400g! 
 
 
 
Nu är vi förkylda! Alla mer eller mindre. Men vi höll ju oss friska i 3 månader i alla fall. Men detta var inte helt oväntat, vi träffa ju ganska mycket folk på dopet. Känns dock riktigt jobbigt.
Natten mellan måndag tisdag kunde jag inte sova, bara kunde inte. Natten mellan tisdag onsdag var det Mikes tur, han blev förlykd på dagen och var hypervaken på kvällen, sov en liten stund och sen vaken igen. Till halv tre på natten.
Barnas kusin Emilio blev också förkyld, han har sen han var liten fått problem med luftvägarna då! Väser och får jobbigt att andas, men han är van och har lärt sej hantera det riktigt bra!
Nicci har haft feber med! Men just nu är han feberfri iallfall, lille pipis! Men är tokförkyld!
 
Flera har bett om recepten från dopet, detta är till er!
 
Här är recept på ett av bröden som var på dopet, jag bakade sånna här bröd, men två av dom med bara ajvar, ett med solrosfrön och flingsalt och ett med bara flingsalt:
 
http://www.recept.nu/ernst_kirchsteiger/matbrod/mjol/ernst_rustika_brod_med_ajvar_och_oliver/
 
 
Här är ett långpannebröd med morot jag bakade 2 av;
 
http://vanillaskykitchen.blogspot.se/2010/04/morotsrutor.html
 
 
Sen det tredje  brödet var även det ett långpannebröd fast med havregryn;
 
http://mumsfillibaba.blogspot.se/2011/03/langpannebrod-med-havregryn.html
 
Smaskelismask!
 
Gjorde en bassallad, med gurka, tomat, isbergssallad, en mix av salladsblad och honungsmelon!
Den andra salladen var lite mer matig, gurka, tomat, isbergssallad, en mix av salladsblad, purjolök, soltorkade tomater, en krämig fetaost och jättestora couscous.
Men jädrar vad sallad det blev över! Alltså av den jag köpt, massa salladshuvven och 4 gurkor en purjo och säkert 20 tomater. Det där jag läst om att räka en halv tomat per person gällde kanske när man bara har sallad och kött. Eller om man är en jätte.
 
Köttet var kallmarinerat. Dvs att man tillagade det först och sedan la det i marinad. Kycklingen blev dundergod! Fläskytterfilen med men kunde nog haft i lite mindre balsamico vinäger! Men absolut god ändå!
Jag skulle haft fläskfile med, men det blev aldeles förmycket kött, fick strunta i den. Jag räknade 150g kött per person! Men eftersom det inte alla 85 kom blev det för mycke det med! Man räknar vanligtvis 150-175 per vuxen! Men det var ju massa barn med! Konstigt när man tänker på de, jag äter ju lixom inte en 150 grammare med bröd!
 
 http://www.alexkappel.se/mat-och-vin/buffemat-kall-balsamico-och-chilimarinerad-kycklingfile/
 
Denna gjorde jag fast med fläskytterfile istället. Och jag marinerade det över natten!
http://nylagat.blogspot.se/2012/04/marinad-till-kycklingfile.html
 
 


Kommentarer
Fredrik

Hej! Kul att läsa inlägget! Jag halkade in här för att jag letar efter receptet på den kallmarinerade balsamico/chili-kycklingen som du gjorde! Har också provat den och var supernöjd. Ska nu ha dop och vill göra den igen men sidan verkar ha blivit borttagen... Det finns liksom inget på adressen http://www.alexkappel.se/mat-och-vin/buffemat-kall-balsamico-och-chilimarinerad-kycklingfile/

Har du möjligtvis kvar någon kopia på receptet?? I så fall får du hemskt gärna maila det till mig....!

Lev väl och lycka till med fortsatt matlagning!


Svar: Jag ska kolla, tror faktiskt jag har det! Hör av mej snart! Med vänlig hälsning,
Mariah

2014-05-04 @ 21:39:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0