Räktårta

Räktårta, perfekt till den kommande kräftskivan, eller buffé eller som en mäktig förrätt!

Mariahs Räktårta:

Botten
200 g kavringbröd
80 g smör ( margarin är ej smör )

Röra
4 gelatinblad
400 g skalade räkor
300 g Philadelphia ost
1 dl majonäs
2 dl crème fraîche
1/2 finhackad rödlök
Nästan en hel kruka dill
Ca 1 msk pressad citron
Salt och peppar
Jag hade räkor, dill, citron och röd rom uppepå!

Gör på detta vis:

Skala räkorna ( om dom har skal ).
Finhacka rödlöken.
Hacka eller finhacka dillen.
Mixa kavringen till smulor, ( jag mixade den i en limegrön mixer ), häll den i en sk cheeskakeform med löstagbar botten. Smält smöret och blanda i det. Tryck ut tills det blir någorlunda jämt.
Lägg gelatinbladen i blöt, ca 8 och en halv minut.
Blanda Philadelphia, majonäs och NÄSTAN all crème fraîche till slät smet! Jag använde vispade med min kitchen aid.
Plocka upp gelatinet och smält det i kastrull, känns lite skummt att göra det men det smälte fort och fint!
Blanda i den crème fraîchen som är kvar, tills det är utblandat med gelatinet.
Rör sedan ut gelatinblandningen i Philadelphiaröran, lite i taget. Ska bli en fin slät smet!
Blanda i räkor, dill och rödlök
Blanda sedan i citron, salt och peppar. Smaka av!
Häll ut blandningen över kavringsröran. Ställ i kylen minst 6 timmar eller tills den stelnat. Jag snurrade in den i plastfolie för det kändes bra!
Garnera före servering! Man kan ha lax på med men jag är rädd för lax då jag är gravid!

Bon appetit!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0