1 Maj

 Äntligen var den här, våren! Varit ute på en sköldpaddepromenad med Zessie och Cimberli i morse, runt 9,30 och vi hittade äntligen vårtecken! Det var helt ljummet i luften och pippina sjöng! MYSIGT!
 
 
Igår blev det kakbak iform av Mariahs lovemumms =) Syster Emmiz kom på besök och hade med sej gåvor! Smågodis och en dajmchokladkaka! Dssta är gömda i bakmaskinsskåpet, där är dom i säkert förvar tills jag vill äta dom! Även Andreas hade köpt godis till mej, därav kunde jag behålla min hemliga gömma.
 
Recept på Mariahs Lovemumms
 
2 ägg
2,5 dl Socker
150g smält smör
1 1/5 dl kall mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
 
Gör på detta vis:
 
Sätt ugnen på 175 grader eller 160 gradet med varmluftsugn. Smöra en form, med eller utan
bakplåtspapper i, min form var ca: 25 X 35 cm för jag ville ha höga kärleksmumms!
 
 Blanda samman mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en annan bunke.
Jag brukar sila ner det för att undvika klumpar, men det är en smaksak =)
Iaf blanda ner mjölblandningen i ägg-socker fluffet. Tillsätt sedan smörer och mjölken,
blanda inte för mycket utan vänd helst ner det om du har tålamod!
Häll i formen och grädda mitt i ugnen ca 25 min, picka med tandpetare om du är osäker på 
fall kakan är klar, den ska inte bli kladdig petaren men får ju inte va för torr heller!                                                            
                                                                                                           
 
 
 
 
Glasyr:
 
85 gram smör
1/2 dl kallt vatten
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
4 dl florsocker
 
Smällt smöret i en kastrull, blanda i alla övriga ingredienser tills det blir en slät smet!
Häll på kakan när kakan och glasyren svalnat. Smask!
 
 
Han inte ta kort på den färdigställda kakan då den åts upp väldigt fort! Men här är en bit av der som blev kvar. 
Cimberli hann inte vänta på glasyren utan gnagde en bit uppepå! 
 
Ha en bra 1 Maj =)
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0