Sömnlös vecka!

 Min lilla sjukling
 
Febern på Cimberli har fortsatt, hon hade feber tom fredag, lite hosta och snor med. Stackaren! Hon har varit jättelessen och väldigt mammig. Blev med andra ord ingen förskola för henne i veckan. Mike fick feber han med fast på onsdagsnatten, barna har varit jättevarma och det har varit svårt att få ner tempen. Över 40 grader hela veckan. 
Prata med 1177 och vct i på fredagen för då hade Cimberli haft feber mer än 4 dygn. Eftersom dom är tydligt förkylda båda två och även jag, sa jag att jag inte trodde det var någon fara och dom höll med! 
Trots sömlösa nätter har jag kännt att nåt måste man hitta på, har därför pluggat på bokföringen och bakat bröd! 
 
 
Som vanligt hitta jag inget sånt recept jag ville ha utan fick konstruera ett eget! Här är det :
 
Mariahs morot och solrosbröd.
 
Ingredienser:
 
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
12 dl manitoba cream ( går bra med vetemjöl special men blir fluffigare med manitoba cream)
1 msk flingsalt
200 g morötter
2 msk olivolja
1 dl solrosfrön 
2 msk smör
 
Pensling:
Vatten
 
Garnering:
Ca 1 msk örtsalt om man vill
 
2 bakformar à 1 ½ liter
 
 
 Gör på detta vis:
 
Smula jäst i bunke häll över det 37 gradiga vattnet.
Bland mjöl och salt i en annan bunke.
Riv morötterna grovt eller fint efter tycke. 
Blanda ner solrosfrön, morötter och olja i jästvattnet.
Blanda i mjöl-saltet lite i taget och knåda med bakmaskin, funkar kanske utan, men just manitoba cream måste knådas ordentligt! 
Låt degen jäsa till ungefär dubbel storlek! Ca 40 minuter! 
Smöra och mjöla dom två brödformarna.
Knåda degen lite och dela på två. 
Tryck ut degen i dom två formarna.
Har du en seg ugn, sätt den på 200 grader redan nu!
Låt jäsa igen! Ca 40 min.
Pensla med vatten och strö ev över flingsaltet.
Sätt in brödformarna i mitten på ugnen, ungefär i 45 minuter. 
Låt kallna på galler med bakduk över innan du smaskar i dej dom! 
 
 
 
Veckans hotta tipps är att skära brödet i skivor och sen frysa in, perfekt när man bara vill ha en macka och inte ett helt bröd! 
 
Ikväll blir det grill och imån är det sista dagen på bokföringskursen! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0