Kass bakning.

Det började på måndagen, skulle baka det superenkla Ernst-Brödet! Vet inte vad som hände, blev fel men degen blev kladdig på konstigt vis. Försökte rulla ihop det och snurra men blev knas. Hade morot i denna gången och endast lite flingsalt. Slutprodukten blev bra men ändå. Nästa gång blandar jag i morötterna i smeten, istället för att snurra in dom!
 
Tisdag skulle bakats frallor och bullar men blev drömrulltårta  istället, fast ändå inte. Den första blev bränd fast den bara var inne i 4 minuter! Smack i papperskorgen! Den andra var inne på lägre temperatur, såg perfekt ut när jag tog ut den. Vände på den och den flöt iväg! Helt kladdig innuti! Cimberli sa då, mamma, vi kan baka rulltårta imorgon istället.
Smeten var jättegod iaf! Bilden är från försök nr 2 :)
 
Onsdag blev kanelbullar, dom blev faktiskt bra, kan bero på att min svägerska kom och hjälpte till med penslingen och pärlsockrandet! Sen blev det en ny drömrulltårta, denna blev jättebra! Cimberli ropade JA, Vi KLARADE DET!
Nicci får va i pungen när vi bakar.
 
Här är Recept på Mariahs glutenfria Drömrulltårta, med äggfri fyllning!
 Går utmärkt att frysa in!
Ugn 250 grader typ 4 min, el 200 på varmluft 8 min.
 
Smet:
 
3 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker 
1 tsk bakpulver 
2 msk kakao
0,75 dl potatismjöl
 
Fyllning;
 
100 gram rumsvarmt smör *inte margarin*
200 gram PhiladelphiaOst
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker till ett ljust skum. Blanda i bakpulver, kakao och potatismjöl * använd helst sil och sikta, iaf kakaon*.
Häll på plåt med bakplåtspapper på! In i ugn!
 
Lägg ett annat bakplåtspapper och strö srtösocker över, när rulltårtan är färdig-gräddad vänd genast upp den på det sockriga pappret och ta bort det gamla pappret, kan med fördel använda pensel med vatten på och pensla lite när du drar bort pappret!
 
 ( min goda vän A lärde mej att man kan sätta smöret lite snabbt i micron om det är kallt, och tina det några sekunder, Blanda om och tina några sek igen! Då blir det sk rumsvarmt på nån minut. Härligt snabbt! )
 
Blanda smöret, PhiladelphiaOsten, florsockret och vaniljsockret till en jämn röra, enklast är med elvisp eller annan snurra! 
 
När rulltårtan svalnat, smeta ut fyllningen, rulla ihop! Ställ den i kylen, eller lägg den i kylen :) i 20 min. Smaska!
 Självklart lika god som snygg!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0