Franska Rivieran

Efter några intensiva dagar i Paris var det dax för den Franska Rivieran. Jag hade googlat på Nice och Antibes och det verkde vara jättevackert där. 
 
När vi flög från Sverige till Franktrike landade vi ju på Charls de gaulle  (CDG) flygplatsen. Nu skulle vi flyga från Paris Orly (ORY). Helt ärligt så mäkte jag inte att jag bokat flyget till Nice från Orly förrän vi var i Paris och jag kollade biljetterna, hehe. 
 
 
 
Vi flög tidigt på morgonen och det tog 1,5h så var vi framme i vackra Nice! Natten före sjönk temperaturen så när taxin hämtade oss kl 5 på morgonen var det bara 8 grader ute. Så kallt! Elementen i bungalown var inte på under natten så jag frös hela natten. Här på bilden ovan sitter Mike i väntan på taxi till det impulsbokade hotellet, han är väldigt nöd med värmen. 
 
Efter den första campingen i Paris bestämde vi oss för att inte sova på camping i Antibes. Resten av sälskapet som var med skulle ju fortsätta husbils-campa. Men vi var rätt trötta på det så kvällen innan flyget mot Nice bokade vi hotell. 
 
 
 
Den här bilden summerar ganska bra hur vi kände när vi kom fram och checkat in! 
 
Hotellet var ett lägenhetshotell. Vi tog någon timma på hotellet sedan gick vi ner till den fina båthamnen och sedan vidare till stranden. Det var jättevarmt och så vackert. Alla människor verkade så avslappnade och så vackra. 
 
 
 
Den här hamnen gick vi förbi när vi skulle till stranden. Så vackra båtar. Vissa var gigantiska och nästan lite läskiga. 
 
 
Vi flög ju på fredagsmorgonen och då var det midsommarafton. Kändes märkligt att va i Frankrike på midsommar. Året före husbils-campade vi på Daftö och året före det på Astrid Lindgrens värld. Men i år var alltså första året som vi inte firade i Sverige. 
 
 
 
 
Här är Cimberli midsommarklädd. Egentligen skulle hon haft samma klänning som på skolavslutningen men den var så puffig att den inte fick plats i resväskan. Älskar hennes val av skor! 
 
 
Lite senare åkte vi tåg till Biot där de andra sällskapet campade. Tåget dit gick varje timma och det tog bara fem minuter att ta sig från Antibes till Biot. Andreas gick och köpte biljetter som han sedan tappade. Rätt kul ändå tyckte jag. Andreas och barnen tyckte inte det var lika kul. De har inte samma humor som jag. Eller så ser dom helt enkelt inte det roliga i det. 
 
 
 
Tillslut var vi framme och fick firat midsommar på en camping som heter Camping du Pylone. Det var en liten camping som inte heller hade toapapper eller toalettsitts. Märkligt! För övrigt ganska enkel camping den med. 
 
 
 
 
Nedanför campingen i Biot fanns en stenstrand. Den var ganska jobbig. Dels var det jobbigt att gå i de varma stenarna och sen var det svårt att ta sig ner och upp ur vattnet. Man sjönk lixom ner och det gjorde rätt ont i fötterna. Det blev även djupt direkt så barnen kunde inte stå i vattnet utan vi fick hålla i dem. Som tur är finns det gott om sandstränder i närheten.
 
 
 
 
Nicci råkade ploppa ut och krossa ena glaset ur Andreas glasögon. Jag tyckte som vanligt att det var rätt kul gjort. Det tyckte inte Nicci och Andreas. Sedan gick han runt med dom trasiga solglasögonen hur länge som helst. 
 
 
 
Staden Antibes var en gammal mysig stad. Massor med mysiga restauranger och caféer. Damer med fina klänningar höga skor och små tuffsiga hundar. På varje liten smal gata fanns mopeder och Ateljéer. Allt va ganska dyrt men så mysigt. Utanför en affär satt en ensam dam och åt tapas och verkligen njöt av allt som fanns! 
Jag såg inte en enda person som stressade fram. Eller så så syns det kanske inte på fransoser när dom är stressade. 
 
 
 
Jag och C gick in på ett trevligt men dyrt bageri och köpte macarons. Damen före fick sina i en fin ask, vi fick våra i en rätt ful påse. Andreas råkade köra över hälften av dem med vagnen. Jag tyckte även det var rätt kul, speciellt eftersom jag fem minuter innan bad honom hålla koll så han inte tappade dem och körde över dem. De som inte var krossade var jättegoda. Speciellt den med passionsfrukt-hallon. 
 
 
 
 
Man kunde gå ut på typ en mur och se de största båtarna. Längst ut på muren satt den här snubben. 
 
 
 
Här klättrar barnen fort som tusan upp i en gubben / bokstavsfiguren.
 
 
Jag fick hänga mig i Niccis ben för att få ner honom. Han skakade av mig några gånger men tillsist gick det. Puh! 
 
 
 
Här sitter vi utanför hotellet precis efter vi checkat ut! Jag är inte så blek IRL. 
 
 
 
Vi flög från Nice till Landvetter sent på torsdagskvällen. Nicci somnade i lyftet och de andra strax efter. På bilden är Nicci Mike och Mike är Nicci. Mikes ben är där någonstans. Så skönt att komma hem efter 11 dagars resande! 
 
 
 


Kommentarer
Sarah

Kul o få se bilder därifrån :)

Svar: Ja det är så fint där =)
Mariah

2018-07-20 @ 00:43:32
URL: http://CheerSarah.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0