Paris!

Vi åkte buss från campingen till Disnayland, sedan bytte vi till tunnelbana. Det tog cirka 30 minuter från Disneyland stationen in till Paris. Nicci blir lätt lite stissig när han inte vet vad som kommer hända. Han visade detta genom att vilka klättra runt i spårvagn/buss/tåg. Vi avledde honom så gott det gick. 
 
 
Vi hoppade av vid stationen som ligger precis nedanför Triumfbogen. Charls-de-Gaulle-stationen ( som för övrigt allt heter i Paris ). 
 
 
Här står Cimberli och flossar framför Triumfbogen. Samtidigt står två synskadade bakom och kollar mobilerna. 
 
Det var ännu en jättevarm dag och som tur var så fanns en glass-görare precis bredvid där. 
 
 
Jag vet inte riktigt vad det är gjort av. Men den glassen är så god! Man får välja själv vad man vill ha i och på glassen. I Spanien har de färska jordgubbar som de hackar i men här hade han jordgubbssylt. Jag valde jordgubb och barnen valde m&m på och i glassen. Eller om det är youghurt? Den tillverkas i alla fall genom att man häller glass-sås på en iskall platta som man sedan skalar av och lägger i en bägare. 
 
Jag och Cimberli fick syn på Eiffeltornet och vi började gå mot det! Men efter ett tag märkte vi att husen i staden var så höga så vi tappat bort tornet. Men vi hamnade på den fantastiska gatan Champs-Élysées. Det gick runt en salig blandning med människor. Många av dem kändes stressade men vissa strostade som vi gjorde. Jag såg flera människor som såg ut och var klädda så som man ser att Paris-folk ser ut i film, underbart! Damer med fina hattar och trendiga kläder, män med baugetter och basker. Vi ville inte görna gå in i de finaste butikerna med barnen, då de var både trötta och förmodligen skulle börjat pilla och peta på saker som såg roliga ut. 
 
Den här stod i en bil-affär, tror jag det var. Mike ville sitta i racingbilen först. 
 
 
 
När det var Niccis tur började Mike försöka dra i låtsasgubbarna som var runt bilen samtidigt som Nicci sprang fram och försökte dra loss ena däcket. Samtidigt som Andreas försökte fota. Jag fick lyfta barnen därifrån för de tyckte att det var toppen att leka med den bilen. De tyckte inte vakterna i butiken =) 
 
Ena sportbutiken hade en egen DJ som stod och spelade. Gott att prova Nike-skor till bra musik! Bra koncept!
Tillslut tog jag fram kartor i telefonen och det visade sig att vi var en bra bit från målet - Eiffeltornet. Men vi traskade på i den supervarma solen och plötsligt så var vi framme. 
 
 
Cimberli hade tidigare bestämt att vi skulle åka högst upp i tornet, bara jag och Cimberli. Det såg ganska högt ut alltså. Vi hade hört att det var dyrt att åka upp. Men det kostade 25€ för mig och 5€ för Cimberli. Hade även hört att det vi skulle få stå timmtals i kö, men vi stod kanske 40 min. Men så var detta återigen en vardag och veckan före högsesong. Det var så värt det, även om benen var som spagetti hela tiden och jag bara ville ner igen. Magisk men läskig upplevelse! 
 
 
 
 
Här är vi uppe i första delen av Eiffeltornet! 
 
 
Här står Cimberli i mitten av Eiffeltornet. Vi åkte upp i östra tornet och fick ta tre hissar för att komma ända upp. Det var så mycket högre upp än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Helt läskigt! På de olika planen fanns bland annat toaletter, souvernishopar och champagne! 
 
 
 
 
Här flossar Cimberli högst upp i Eiffeltornet! Hon älskade det, gick runt och kollade överallt och ville gärna stå och trycka sig mot staketet för att se så mycket som möjligt. Jag försökte va modig och tror jag lyckades! Det var förövrigt så mycket högre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Jättehögt verkligen! 
 
Cimberli ville gå ner men jag ville åka de snabba läskiga hissarn. Det hade tagit ganska lång tid att ge ner igen och efterson vi redan gått typ 8 km den dagen så ansåg jag att det skulle vara för jobbigt med trappor 300 meter ner. Vi åkte ner och till våran stora förvåning kom vi ner i västra hörnet. Alla hörn har inte hiss om jag förstått rätt. 
 
När vi kom ner stod Andreas och killarna och sparkade på Niccis nyinköpta minifotboll. Det var avslappnade människor som satt och stod under tornet. Fyra Tungt beväpnade militärer gick runt och vaktade. För att komma in på området vid Eiffeltornet var man tvungen att gå igenom en metalldetektor, plocka ur allt i väskan och slänga tomma flaskor ( om man nu hade några, annars behövde man inte slänga några tomma flaskor =) . Även utanför DIsneyland och vid tågstationen där gick det runt tugnt beväpnadde vakter. Ovant men tryggt. 
 
 
 
 
Tillslut gick vi trötta i benen tillbaka mot tunnelbanan/tåget. Men jag bestämde att vi skulle gå ner till en station som va närmnre än Charls-de-Gaulle. Vilket förmodligen innebar att vi skulle behöva byta tunnelbana. Utmaning tänkte jag, jobbigt tänkte de andra. Men eftersom de bara ville sätta sig ner efter den långa dagen gick de med på mitt förslag. Efter att fått hjälp av en tunnelbanearbetare så hoppadde vi på. Väl på baran fick jag försöka lista ut vad fasen personelen sagt att vi skulle hoppa av. Hon sa de tre gånger och jag missuppfattaded vad hon sa alla tre gånger. Men så kom jag på att vi skulle åka röd bana, då var det enkelt att lista ut vart banorna åkte ihop och var vi kunde byta! Chessie hette stället vi hoppade av på! 
 
Vi hamnade vi på Disneystationen och konstigt nog orkade vi gå där ett par timmar till. Utanför Disneyland. Vi såg en del av fyrverkerierna och det var massor av folk som gick runt och hade trevligt. Mike hittade en liten tjej som var utklädd till Elsa, Mike sken upp och ropade på henne, hon vinkade och log tillbaka. Sedan tog vi taxi till campingen och alla somnade på fem minuter! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0