Vi bakade

Vi bakade smaskgt mjukt tunnbröd, som jag tyckte var godare när jag fryst in dem och tinat upp dem igen. Jag bakade en med bara vetemjöl och en sats med lite grövre mjöl. Båda blev väldigt goda! 
 
 
 
Här fixar C till degen!
 
 
Sedan steker man ett par minuter på varje sida!
 
 
Så här smaskiga ser de ut när de är färdigstekta!
 
Recept enkelt tunnbröd: 
 
6 dl mjöl (kan blandas med grövre mjöl)
två nypor salt
2,5 dl vatten (eller havremjölk, komjölk eller någon annan förnäm vätska)
1msk olja (neutral olja ex: rapsolja)
 
Blanda mjöl, salt och vatten. Tillsätt sedan olja. Blanda ihop. Jag använde min kitchen Aid för jag är bekväm och smart. En av gångerna jag bakade brödet så ville degen ha mer mjöl för att bli mätt. Degen ska inte vara speciellt kletig. Dela degen i 8 delar, jag delade den självklart i två, sen två sen två sen två och så blev det 8 delar. Tycker det är enklast att får delarna att bli lika stora då. Kavla sedan ut den på väl mjölat bord, om du vill kan du använda en ruggelkaven men jag tror bara det är 80-åriga tanter som har sådanna så jag använde en vanlig kavel. 
Stek i en torr stekpanna utan något fett (olja eller smör). Stek några minuter på varje sida på medelhög värme. Jag hade iof lite högre än medelvärme. Mellan bröden torkar jag ur pannan med papper, mjölet som är kvar i stekpannan blir lite bränt annanrs ibland. 
 
Som sagt tycker jag om brödet bättre när det är fryst först. När jag äter det direkt så tycker jag brödet är ganska mäktigt, maffigt på ett sätt som jag inte vill ha mitt tunnbröd. Jag köpte världens bästa bakbord på IKEA, supersmidigt, det är typ kladdigt och fastnar där man placerar det. Så skönt med ett bakbord utan kanter där kaveln tar i hela tiden när man kavlar. Hade gärna haft ett ännu större men ska köpa ett till. Den heter SOCKERKAKA bakmattta. Men mattor ska väl ligga på golvet? 
 
Här har vi bakat smaskiga snoddas med! Eller kärleksmums om så vill! 
 
 
Nicci ville ha dem i muffinsformar! De blev utsökta!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0